צמחונות היא הנוהג להימנע מאכילת בשר או מזונות שמקורם בבעלי חיים. דיאטה זו הפכה פופולרית יותר ויותר בגלל חששות לרווחת בעלי חיים, יתרונות בריאותיים וקיימות סביבתית.

דיאטות צמחוניות נקשרו לשיעורים נמוכים יותר של מחלות לב וסרטן. עם זאת, זה חיוני כי אתה מקבל את כל החומרים המזינים החיוניים כגון חלבון, ברזל, סידן, ויטמין ב12, אבץ, ריבופלבין וחומצה אלפא לינולנית ממקור צמחוני.

מהם שלושת סוגי הטבעונים?

טבעונות היא תזונה פופולרית יותר ויותר שנמנעת מכל המוצרים המבוססים על בעלי חיים כמו בשר, דגים ומוצרי חלב. אנשים שבוחרים באורח חיים זה עושים זאת מסיבות שונות-חלקם עשויים לעשות זאת מתוך חששות בריאותיים בעוד שאחרים מעוניינים יותר בדאגות לרווחת בעלי חיים.

טבעונים אתיים מוקדשים למזעור סבל של בעלי חיים ולא יצרכו מוצרים מן החי או חברות תומכות הגורמות לכך. סוג זה של טבעונות הוא הנפוץ ביותר.

טבעונים סביבתיים מחויבים למזער את טביעת הרגל הסביבתית שלהם. הם אוכלים מאכלים טבעוניים דלים בפסולת וניתנים למחזור, כמו גם עושים מאמץ מודע לקנות תוצרת מקומית במידת האפשר.

פרוטרים צורכים תזונה צמחית המדגישה פירות, ירקות, דגנים ואגוזים. הם עשויים גם לשלב קטניות כמו שעועית או עדשים בארוחותיהם לטובת תזונה נוספת.

פלקסיטרים הם אנשים העוקבים אחר תזונה צמחית עם מדי פעם בשר או מוצרי חלב. הם עשויים להיות מונעים מסיבות בריאותיות כמו ירידה במשקל או עלייה ברמות האנרגיה.

טבעונים גולמיים אוכלים רק מזון גולמי, מתוך אמונה שבישול הורס ערך תזונתי ומקשה על עיכול המזון. תזונה טבעונית גולמית יכולה לעזור לך לעמוד בדרישות התזונה היומיומיות שלך לוויטמינים ומינרלים חיוניים.

האם טבעונים הם הבריאים ביותר?

טבעונים נמנעים מאכילת בשר מכל סוג שהוא (כולל דגים, רכיכות וביצים), חלב או מוצרי חלב מכל בעל חיים, ביצים, ג'לטין, דבש, שעוות דבורים, שלאק, קרמין, שמן דגים או קולגן. יתר על כן, אין למצוא מרכיבים שמקורם בבעלי חיים במזונות מעובדים כמו פריכיות, גלידה או עוגיות.

צמחונים וטבעונים נוטים להיות בעלי רמות כולסטרול נמוכות יותר וסיכון נמוך יותר למחלות לב בהשוואה לאוכלי בשר. הם נוטים פחות לפתח מחלת לב איסכמית, כאשר רובד מצמצם עורקים בגלל חוסר תזונה. יתר על כן, לצמחונים וטבעונים יש בדרך כלל פחות סיכונים לסרטן כמו גם רמות לחץ דם בריאות יותר.

חלבון הוא חומר מזין חיוני לבריאות טובה, ויש הרבה מקורות טבעוניים. מקורות חלבון צמחוניים כוללים שעועית, עדשים, קינואה, חלב סויה, טופו וזרעים.

חומרים מזינים חיוניים נוספים שיש לכלול בתזונה צמחית הם סידן, ויטמין ב12, יוד, ברזל וחומצות שומן אומגה 3. אלה מסייעים בבניית עצמות ושיניים חזקות תוך תמיכה בהתפתחות תקינה של המוח.

חסרון פוטנציאלי אחד בתזונה טבעונית הוא שעלול להיות קשה להשיג מספיק ויטמין בי 12, החיוני לייצור תאי דם אדומים. ויטמין זה ניתן להשיג באמצעות מזונות מועשרים או תוספי מזון, אבל איכות, מותג, מינון ותדירות השימוש עשויים להיות שונים בין מותגים ותוספי מזון.

מה זה טבעוני?

טבעונות היא אורח חיים אתי האוסר על צריכת מוצרים שמקורם בבעלי חיים, כגון בשר, דגים, ביצים, חלב ועור.

טבעונות יכולה להיות מונעת מסיבות רבות, החל מחמלה כלפי בעלי חיים ועד להפחתת טביעת הרגל הסביבתית שלה. יש אנשים שבוחרים בטבעונות בגלל החשש שחקלאות בעלי חיים תורמת לשינויי אקלים בעוד שאחרים עושים זאת למען יתרונות בריאותיים.

אחד המניעים העיקריים לטבעונות הוא להפחית את הסיכון למחלות. מחקרים הראו כי צמחונים וטבעונים נוטים להיות בעלי שיעורים נמוכים יותר של מחלות מסוימות, כגון מחלות לב וסרטן המעי.

יש אנשים שהופכים לטבעונים בגלל הרשעות דתיות כמו ג ' ייניזם. דת הודית עתיקה זו מדגישה אי אלימות כחלק בלתי נפרד ממערכת האמונות שלה.

יתרון נוסף של טבעוני הוא להפחית את החשיפה לכימיקלים כמו חומרי הדברה וקוטלי חרקים, שמקורם בעיקר בבעלי חיים. אנשים רבים נמנעים מתרכובות אלו באמצעות תזונה טבעונית.

הגדרת טבעונות להחריג יבולים עם שיטות חקלאות אכזריות תדרוש מכל הטבעונים להגיע להסכמה היכן יש למתוח את הקו, מה שהופך את המונח לחסר משמעות. למרבה המזל, יש הרבה אלטרנטיבות למזונות על בסיס בעלי חיים ללא עלויות אנושיות נסתרות, כמו קפה, שוקולד ושמן דקלים.